lauantai 16. helmikuuta 2013

16.2.2013 Sosiaalinen media

Twitter
E-Commerce opintojaksolla tuli myös blogata jostain itselle uudesta sosiaalisesta mediasta. Päätin tutustua Twitteriin, josta olen niin paljon kuullut, mutta niin vähän kokenut. Lehdistä voi monesti lukea kuinka julkkikset kirjoittivat niin tai näin Twitter-sivustolleen.
En kuitenkaan kirjautunut itse kyseisele sivustolle, sillä olen tehnyt periaatepäätöksen (ainakin tässä elämän tilanteessa), että olen yhdessä sosiaalisessa mediassa mukana, ja se riittää. Minulla ei ole aikaa roikkua Internetissä, muuten kuin hoitaa pakolliset käynnit, joten yksi sosiaalinen media riittää kohdallani, ja se on Facebook.
Jussi Linkolan tekemässä Twitter- esityksestä selvisi, että kyseessä on melko yksinkertainen ohjelma, joka poikkeaa bloggauksesta periaatteessa vain tekstin pituudessa. Eli Twitteriin voi kirjoittaa, tai niin sanotusti ”twiitata” vain 140 merkkiä sisältäviä tekstejä. Facebookista Twitter taas erosi sillä, että Facebookissa etsitään tuttuja, joita pyydetään ystäviksi, ja joiden juttuja sitten seurataan. Twitteriin kerätään taas ”seurattavia” henkilöitä. Käsitykseni on, että seurattavilta henkilöiltä ei kysytä lupaa, vaan kaikki voivat seurata ketä haluavat. Tämä kuitenkin Twitteristä, sillä tarkoitus oli kai perehtyä enemmän sosiaalisen median hyötyihin markkinoinnissa.
I Wish I Was In Finland
Yrityksen markkinoinnin kannalta on erittäin tärkeää olla mukana sosiaalisessa mediassa. Kemissä oli 14.2. tunnetun bloggarin Michael Tieson luento matkailualan yrityksille sosiaalisen median hyödyntämisestä matkailumarkkinoinnissa. Michael itse bloggaa tällä hetkellä VisitFinlandille bloginimellä ”I Wish I Was In Finland”. Blogilla on liki 142 000 seuraajaa Facebookissa. Ja lisäksi liki 4000 ihmistä puhuu Facebookissa hänen kirjoituksistaan. Se on huikea määrä.

Klikkaa tästä löytääksesi Michael Tieson kertomuksia Facebookista.
Michael siis matkustelee ja kertoo blogissaan kokemuksistaan, sekä mainostaa samalla kirjoituksissaan yrityksiä, joiden palveluita hän on käyttänyt. Kirjoituksiinsa hän laittaa linkin yrityksien kotisivuille, näin lukijat voivat helposti lukea heitä kiinnostavasta aiheesta enemmän. Luennolla oli noin kymmenkunta henkilöä, ja Michael ystävällisesti tarkisti jokaisen yrityksen sosiaalisen median sivuston, ja kertoi parantamiskeinoja.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa
Vinkkeinä hän kertoi muun muassa, että yritysten tulisi aikatauluttaa sosiaalisessa mediassa käytettävä aikansa, sillä yleensä käynnit sosiaalisessa mediassa tehdään pikaisesti silloin tällöin kun aikaa sille riittää. Näin ohjelman tuomiin mahdollisuuksiin ei tule tutustuttua, ja esim. kuvien Internetiin laittamisen välissä on välillä päivä ja välillä kaksi kuukautta. Eli kuvia kannattaisi ladata esimerkiksi joka toinen päivä, ja lataukset voi aikatauluttaa etukäteen siten, että ohjelma itse julkaisee ladattua materiaalia aikataulutuksen mukaisesti. Michael myös neuvoi, että kirjoituksiin kannattaa laittaa kysymyksiä. Esimerkiksi: ”Uin tänään 5 asteisessa meressä kuivapuku päällä, tekisitkö sinä samoin?” Näin ihmiset saadaan keskustelemaan aiheesta, ja keskustelujen kautta tieto leviää laajemmalle yleisölle.
Tämän lisäksi yritykset voivat markkinoida tuotteitaan esimerkiksi järjestämällä sosiaalisessa mediassa kilpailuja, laittamalla sinne videoitaan tai esimerkiksi ilmoittamalla jostakin tapahtumastaan, tai vaikka teemaviikoista. Sosiaalinen media on ilmaista markkinointia, joka tavoittaa parhaimmillaan enemmän ihmisiä kuin televisiomainonta. Eli nyt kaikki panostamaan oman yrityksen tai työpaikan sosiaalisen median markkinointiin!

2 kommenttia:

  1. Todella mielenkiintoinen pätkä :)herätti uusia ajatuksiakin :)

    VastaaPoista
  2. Olen Marian kanssa samaa mieltä, että mielenkiintoista on. Huomaa, miten tärkeää sosiaalinen media on yrityksille...ja ajatuksia herätti myös minussa.

    VastaaPoista