perjantai 15. helmikuuta 2013

15.2. HotelZon


Mikä HotelZon on?
HotelZon on hotellien käytettävissä oleva varausjärjestelmä, jota hotellit voivat hyödyntää asiakkaiden, yritysten ja alihankkijoiden kanssa sekä myös välittävien matkatoimistojen kanssa asioidessa.
HotelZonia voidaan muokata kunkin yrityksen mukaisesti, siten että se palvelee kutakin yritystä mahdollisimman monipuolisesti sekä yrityksen matkustuspolitiikan mukaisesti. HotelZon järjestelmässä on valtavasti hotelleja. Sen kautta on varattavissa 140 000 hotellia, joista 37 000 on uniikkia, eli yksityisessä omistuksessa olevaa hotellia. Hotelli voidaan liitä HotelZonin varausjärjestelmään 24 tunnin sisällä sopimuksen teosta.
Ensimmäinen Online-varausjärjestelmä lanseerattiin vuonna 1988, eli HotelZon on todellinen varausjärjestelmien edelläkävijä. Vuonna 2005 alkoi GDS-toiminto, eli esim. Amadeus ja Hotelzon kykenivät toimimaan yhdessä, ja lukemaan toistensa tiedostoja.
HotelZon Suomessa
HotelZon ”rantautui” myös suomeen vuonna 2011 ostamalla Suomen Hotellivaraukset Oy:n, sekä tekemällä sopimuksen Fonecta 020202-kanssa. HotelZonin asiakastuki toimii saksan-, portugalin-, ja kiinan kielellä.
HotelZonin vahvuuksia ovat sen oma teknologia ja varauspalvelut, globaalius sekä hotellien suorakytkentä. HotelZonilla on myös asiakkainaan matkatoimistoja, sekä suoria yritysasiakkaita. Yritysasiakkaille HotelZon räätälöidään yrityksen tarpeiden mukaiseksi. Kun he keskittävät varauksensa HotelZoniin, he säästävät matkustuskuluissa 20%. Ohjelma on turvallinen, varma, eikä aikaa sen käyttämiseen kulu. Se on myös todella helppokäyttöinen ja ohjelman Help- osiossa on kerrottu ohjelman opasteet selkeästi ja selittämällä, jotta käyttäjä varmasti ymmärtää mitä kuhunkin kenttään on täytettävä.
HotelZonin asiakkaat
HotelZon mahdollistaa myös hintavertailun. HotelZonin avulla yritys saa siis kustannussäästöjä. Ohjelma mahdollistaa yrityksille raportoinnin, jonka avulla yritykset voivat seurata varauksia, sekä matkustuskustannuksia, HotelZonin avulla voidaan saada myös yhtenäinen raportti matkatoimistojen kanssa muista matkustuskustannuksista. HotelZonin asiakkaina ovat hotellien lisäksi matkatoimistot, jotka käyttävät varausjärjestelmää asiakkailleen. HotelZonin visiona on että tulevaisuudessa hotellit, junat, lennot ja vuokra-autot olisivat saatavilla yhdestä online- järjestelmästä, eli .ns. multiportaalista.
Luennolla tuli pohtia säästöjä käytettäessä HotelZonia matkatoimiston sijaan. HotelZonin mainostama säästö ei ole todellinen, sillä se on laskettu maksimoituna. Eli juuri kuten Päivi Hanni-Vaara sanoi, jokaiseen varaukseen olisi pitänyt tehdä muutoksia, jotta kyseinen maksimisäästö toteutuisi.
HotelZon käytännössä
Testatessani HotelZon – järjestelmää huomasin, että se on todella helppokäyttöinen työkalu. En voinut toteuttaa opettajan antamaa tehtävää, sillä tehtäväksi annettiin tehdä varaus Turun Park Hotelliin vuodelle 2012, eikä järjestelmä tietystikään anna varata menneisyydestä huoneita. Valitsin kuitenkin saman viikon, mutta 2013. Hotelli Parkissa ei ollut vapaita huoneita, mutta valitsin hotelliksi Hamburger Börsin, josta löytyi huone toukokuun päiville.
Alla kuva HotelZonin varausjärjestelmästä, kuvassa olen hotellin ja sopivan huoneen asiakkaalle valinnut.

Seuraavaksi kyseisen kuvan alapuolella oleviin tekstikenttiin tulee täyttää asiakastiedot ja vahvistaa varaus. Ohjelma on siis helppo, eikä sitä käyttävien henkilöiden tarvitse käydä pitkiä kouluttautumisia osatakseen hyödyntää varausjärjestelmää työssään.
Helppoa ja kätevää! I LOOOOOVE HOTELZON!!

Heli Kurkinen